Phishing mails vanuit LISA

31-1-2019

Wij hebben vernomen dat er zogenaamde 'phishing-mails' in omloop zijn bij LISA-gebruikers van verschillende hockeyclubs. Deze e-mailberichten verwijzen vaak door naar frauduleuze websites met als doel om uw persoonlijke gegevens te achterhalen. In de meeste gevallen is het vrij duidelijk dat het om een nep-mail gaat, maar helaas is dit niet altijd het geval. Vanwege deze reden willen we u voor de zekerheid een aantal tips geven waar u op kunt letten m.b.t. de veiligheid.

Verdachte e-mails in omloop
Er is een e-mail opgedonken vanuit een voorzitter@.. e-mailadres die vraagt om een betaling. Dit is een nepmail waar u niet op in moet gaan. Daarnaast is er een e-mail opgedoken vanuit een webmaster@.. e-mailadres. Deze e-mail beweert dat uw e-mailadres geblokkeerd is, met het verzoek om een x-aantal bitcoins te betalen om deze te unlocken. Ook dit is een nepmail. Wees alert op dit soort vreemde mails van 'bekenden' binnen uw club.

Verder:

1. Zorg ervoor dat u (en de andere LISA-gebruikers) nooit hun inloggegevens ergens anders invoeren dan op de /lisa2 inlogpagina.
  2. Maak gebruik van een password manager. Goede password managers zijn Keepass, 1Password of LastPass. Zij kunnen sterke en lange wachtwoorden voor u aanmaken en opslaan, zodat u voor elke website een ander wachtwoord kunt gebruiken zonder ze stuk voor stuk te onthouden.
Meer informatie is te lezen in dit helpartikel

We zullen op korte termijn ook 2FA toevoegen aan LISA. Daarmee 'moet' je altijd nog een aanvullende code bij het inloggen invoeren om zeker te weten dat er rechtmatig wordt ingelogd. Ook zullen we extra controles inbouwen bij het gebruik van het mailen vanuit LISA.

Daarnaast niet onbelangrijk om te onthouden: LISA zal nooit om wachtwoorden vragen of vragen deze op een andere plek in te voeren. Ga hier dan ook nooit op in.

Wat als er verdachte mails opduiken bij uw leden?
Stel dat uw leden melding maken van verdachte mails; informeer uw leden dan direct via uw website en/of app. U kunt ons op de hoogte brengen en wij kunnen u bijvoorbeeld helpen met het doen van aangifte.

Heeft u nog andere vragen, neem dan graag contact met ons op. Wij versturen deze nieuwsbrief naar alle LISA-beheerders. Indien nodig kunt u deze nieuwsbrief doorsturen naar andere LISA-gebruikers.