Zonder kunstgras geen toekomst: voortbestaan Hockey Club Losser onzeker

6-8-2019
Nieuwsafbeelding
Zonder kunstgras geen toekomst: voortbestaan Hockey Club Losser onzeker

LOSSER - Het voortbestaan van Hockey Club Losser is in gevaar. Lukt het ze niet op tijd om een nieuw kunstgrasveld aan te leggen, dan is het einde oefening voor de vereniging die ruim vier jaar geleden werd opgericht.
Bron: TUBANTIA Laurien van Ulzen 01-08-19, 08:53

Ze kenden een moeizame start, maar inmiddels is de Hockey Club Losser op de goede weg. Na jaren zoeken naar een geschikte sportaccommodatie in de gemeente Losser, hebben ze sinds een jaar een vast onderkomen op sportcomplex ’t Wilpelo in Overdinkel.

Grasveld
Een fijne locatie, stelt voorzitter Marco Elferink, maar er is één probleem. Ze spelen nog op een gewoon grasveld, als enige hockeyclub in Nederland. En dat kan niet zomaar. „Wij mogen eigenlijk niet meedoen aan competities, in verband met concurrentievervalsing. Er zit namelijk een groot verschil tussen hockeyen op kunst- en natuurgras. Bij natuurgras sla je allerlei kuilen in de grond, waardoor de bal alle kanten op stuitert. Het spelen van lange ballen is dan al bijna onmogelijk, je moet erachteraan blijven rennen om de bal onder controle te houden. Wij zijn dat gewend, maar clubs die op kunstgras spelen niet.”
Vandaar dat de Nederlandse Hockeybond kunstgras verplicht stelt. „We hebben nu een dispensatie, dus we mogen nog wel meedoen aan de competitie. Maar die dispensatie loopt in december af.” Vandaar dat de club al enige tijd bezig is met de realisatie van een kunstgrasveld op het sportcomplex in Overdinkel. In totaal is er 365.000 euro nodig, stelt Elferink. „We hebben nu al ruim drie ton bij elkaar, dankzij onder meer investeringen van de gemeente, de Losserse Ondernemersclub, en ook subsidies en fondsen en natuurlijk sponsoren. Daar zijn we ontzettend blij mee, maar we blijven nu steken op de laatste 60.000 euro.”

De tijd dringt
De tijd dringt, want in september moet de vereniging het geld bij elkaar hebben. „Als we het tweede deel van de competitie in februari mee willen doen, moeten we in november beginnen met de aanleg van het kunstgrasveld. In dat geval zouden we in september de materialen moeten bestellen.” Lukt dat niet, dan verwacht Elferink dat jeugdleden massaal zullen vertrekken naar omliggende verenigingen als Bully in Oldenzaal of EHV in Enschede.

Daarom hoopt Elferink deze zomer nog sponsoren te kunnen vinden. „Een lening krijgen we niet zomaar bij de bank. Je moet voldoende draagvlak vanuit de maatschappij kunnen aantonen. Vandaar dat we ons alsnog richten op de Losserse gemeenschap. Zij kunnen ons op verschillende manieren ondersteunen, in de vorm van donaties, maar ook obligatieleningen en natuurlijk sponsorpakketten. Het zou heel zonde zijn als de enige hockeyclub in de gemeente Losser nu al verloren zou gaan.”

------------------------------------------------------------------------------------------------------

U kunt ons helpen door middel van een donatie, aankoop en een obligatielening

Donatie en aankoop stuk kunstgrasveld
Via onderstaande link komt u uit in onze webshop. Hier kun U gemakkelijk en direct online uw aankoop realiseren.

Voor de obligatielening vragen wij u contact op te nemen met de penningmeester om u de data te laten versturen.

Wij als bestuur en met name spelende willen graag een beroep op U allen doen om ons te helpen om de begroting rond te krijgen.
Deel dit graag met alle belangstellenden, bedrijven en potentiele sponsoren. We hebben elke euro hard nodig

Namens alle leden bedankt.

Met sportieve groet,

Gerelateerd nieuws